Saturday, June 29, 2013

*miss someone*

awak.
saya.


distances never separate two hearts
:')

_though miles may lie between us,
we are never far apart..
for relationship doesn't count miles,
it's measured by the HEART._

--together forever never apart,
maybe in distances but never in HEART--




H.O.M.E.S.I.C.K :'(


lemah betul lah camni.
sebulan kejapnye cuti dah camni.
haihhh ~
berat..berat-

belum balek kolej lagi.
dah rasa HOMESICK gile !
berat hati nak tinggalkan semua.
:'( T_T :'( T_T :'( T_T







mana semangat baru ni ?
mana rajin tu hilang ?
mana eksaited pergi ?
azam ada dh ~
spoil je lah .

oh diri !
semangat lah !
rajin lah !
new semester kut -
more tough subjek waiting -


(^_^)
hopefully, i can manage it with patience :')


*full of 'homesick' mode. eventhough,xbalek kolej lagi.. urmm ~

Friday, June 28, 2013

Fall in love with it !


semakin ke penghujung.
tak tahu bila lagi rasa rajin ini akan hadir.
InsyaAllah, next cuti.haha XD

finally,
i really love it.
fall in love with it.
COOKING !
the best ever thing i did this holidays.

and
a very BIG THANKS to
this book
and
YOURSELF lah.
( sbb ? berjaya lawan M yg besar tu . ^^ )
:::


1 Hari 1 Resepi
oh buku !
banyak jasa tau dengan saya sepanjang cuti ni.
macam-macam saya cuba.
tukang rasa ? pasti lah ibu ayah ! ^^

menu yang dh cuba :

#chicken chop lada hitam
#tomyam ayam
#sambal kicap ayam
#ayam goreng ala KFC
#asam pedas ikan pari
#ikan siakap tiga rasa
#ikan siakap kukus serai
#udang kesturi
#udang masak lemak cili api
#telur masak kicap
#buncis goreng
#sayur tumis
#onde-onde
#sagu delima

sedap xsedap jatuh nombor 2 .
yang penting masak je lah .
the most important !
masak dengan penuh kasih sayang. ikhlas. dan rela hati.
sebab nanti rasa tu automatik jadi sedap dan orang pun suka.
<3 br="">sulamkan dengan alunan zikir sekali tau !

dan akhirnya -
kemalasan dan ketidaksukaan masuk dapur untuk masak,
BERJAYA diatasi !
haha.

ayah kata: dh boleh kawen lah anak ayah..pandai masak dh..
[ erk ? alaa, ayahh. blei citer laa..buku ad.. cbe xde buku, urmm ~ ke laut laa jwpn nye.. ;) ]

ayah.
saya tak sehebat ibu lagi. (nk jadi mcm ibu :'] )
ibu.
hebat lah. (bangga :3 )
kakchik.
tetap saya xlei lawan. (haha.)
angah.
jangan pandah rendah tau dengan saya.
along.
slalu missed masakan saya. (padanmuka !)



Selamat Menyambut Ramadhan ^_^


ramadhan is coming !
^_^

puasa di kolej _
=='

SELAMAT BERPUASA 
lah ye ~

jangan ponteng. bia penuh :)

The Choice Is Yours ! #New semester ~

alhamdulillah..
alhamdulillah..
alhamdulillah...
syukur, ya ALLAH :')

after sebulan kejapnya cuti..
akhirnya ia sampai ke penghujung..
T_T


bakal kembali mengorak langkah dengan penuh semangat, harapan dan doa
agar semester baru ini bakal berjalan dengan lancar
di bawah rahmat dan redha ALLAH.
bakal kembali menempuh segala mehnah ujian yang diberikan
dengan penuh kesungguhan, kecekalan dan kesabaran
dengan pertolongan dan izin ALLAH.

tiap-tiap semester nak ada azam, ad target, ad cita-cita, ad impian.
tak semua dapat pun, at least sesetengah.

nak lulus dengan cemerlang
( kene up lg pointer yg ad tu :[ )
nak kuasai semua skill yang diajar
( bia senang nk wat mse OSCE and praktikal )
nak fahami istilah yg pelik2 tu
( nnt msuk praktikal xde lah nganga je dga doc sbut )
nak jimat dengan lebih cermat
( persediaan awal hari ^^  *hishh.. gatal ! :P )
nak join usrah/ceramah every weekend
( yelah. kolej xde usrah/ceramah.boring ! nnt hati saya mati lak. )
nak bahagiakan ibu ayah
( important things ! they are everythings ~ )
nak awak jumpa ibu ayah
(  eh ! bolei cmtu ? hihi ^_^ *hishh..kne tnye empunya diri tu dlu.mandai2 je~ )

banyak sangat. nk capai semua.
INSYAALLAH.
mohon doa semuanya.
restu ibu ayah.
maafkan salah silap saya.






Thursday, June 27, 2013




Lirik Lagu : Kamu Saja
( Ainan Tasneem )

Sayangku bagiku kau mempersona
Kau sempurna kau terima aku seadanya
Walaupun hidup tak selalunya indah
Hariku indah kerna kamu selalu ada

Hanya kamu saja yang mampu membuatku terbang tinggi
Kamu saja yang mampu membuat tidur ku lena
Kamu saja yang mampu membuat mimpiku indah
Kamu saja yang mampu membuat diriku gembira

Tak pernah terlintas di hatiku ini
Untuk curangi dan berpaling pada yang lain
Namamu saja yang terukir di hati
Kau menerangi diriku di kala ku sepi

Hanya kamu saja yang mampu membuatku selalu ceria
Kamu saja yang mampu membuat aku tertawa
Kamu saja yang mampu membuat ku jatuh cinta
Kamu saja yang mampu membuat diriku bahagia

Sayangku bagiku kau mempersona
Kau sempurna kau terima aku seadanya
Walaupun hidup tak selalunya indah
Hariku indah kerna kamu selalu ada

Hanya kamu saja yang mampu membuatku terbang tinggi
Kamu saja yang mampu membuat tidur ku lena
Kamu saja yang mampu membuat mimpiku indah
Kamu saja yang mampu membuat diriku gembira


iloveyou !


after all the important person,
YOU !

hati saya untuk awak. saya mengharap tapi perancangan Allah yang sebaiknya.
hati awak untuk saya ? saya mengharap ianya 'YA' .

tapi kan, andai hati awak disapa oleh yang lain.
tolong, please, help ..
bagitahu saya.
insyaAllah, saya cuba untuk terima seadanya.
bahagia awak, saya bahagia.

iloveyou, sweetheart !


( ayah kata, jangan harap benda yang tak pasti. tapi, saya sangat berharap. awak, jangan jadikan harapan saya penghalang awak untuk bahagia tau. saya tak paksa :') )



# Membenci Jangan Sampai Menghina !

Membenci jangan sampai menghina. Risau2 nanti Allah uji diri kita pula dengan perkara itu tanpa kita sedari. Di saat itu barulah kita rasa betapa Allah itu Maha Berkuasa.

# benci akan perbuatannya yang salah. bukan benci dan hina akan dirinya. kerna diri itu perlu bimbingan dan tunjuk ajar dari kita yang tahu. kita hanya manusia, tidak akan dapat lari dari kesilapan.


Puisi Cinta




Sejak kehadiranmu hingga kini
Ruang hatiku beraroma wangi
Buaian bunga-bunga rindu menari
Yang kau tinggalkan dihati

Makin lama bersemi
Tanpa layu senyum ini
Tersirami cinta suci
Darimu kekasih hati

Jangan biarkan kusendiri
Ku hanya ingin memiliki
Dirimu seutuhnya cinta sejati

# rindu.sayang.kasih.cinta

Friday, June 21, 2013

Manisnya Ukhuwah :')


> sayasayangsahabatsaya <


“Ukhwah itu bukan pada indahnya pertemuan,tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya”



> 7 SIBLINGS <


> GIATMARA <



> 8 'S <


> berempat <


Ku harap mekar di hati
Agar persahabatan suci ini
Kan terus mantap
Menjadi syafaat
Terukir indah di pintu Jannah
^_^


Thursday, June 20, 2013

Permudahkanlah.. kan lebih molek ~ ;)

"Sebaik-baik mahar adalah yang paling ringan."
[HR. Abu Dawud]



Ramai yang menyebut.... "Itu zaman dulu, mmg laa murah... zaman sekarang, minimum orang bagi tu RM10k dah... lagipn, dia ada degree... mestilah mahal"..

Pabila adat dicampur adukkan dalam hal agama, semua menjadi payah....

Allahurobbi...
Umar ibnul Khathab r.a mengatakan tentang masalah sebaik-baik mahar :
“Janganlah kalian berlebih-lebihan dalam menetapkan mahar para wanita, karena kalau mahar itu dianggap sebagai pemuliaan di dunia atau tanda takwa kepada Allah SWT, tentunya Rasulullah SAW lebih dahulu daripada kalian untuk berbuat demikian”
[HR. Abu Dawud]

Tidaklah ada ketentuan mahar harus berupa barang tertentu, bahkan mengajarkan surah Al Qur’an dapat dijadikan mahar (sebaik-baik mahar adalah yang paling ringan), sebagaimana ditunjukkan seperti di bawah.

Dalam sebuah hadis Rasulullah berkata kepada seorang pemuda yang dinikahkannya : "Telah aku nikahkan engkau dengannya (wanita) dengan mahar apa yang engkau miliki dari Al-Quran"
(H.R. Bukhari dan Muslim)

Dan tidak ada juga ketentuan jumlah minimum dan maksimum dari sebuah mahar, hanya tidaklah disukai bila mahar itu berlebih-lebihan sehingga memberatkan pihak laki-laki dan menghambat pernikahan... dan memperlambatkan perkahwinan kerana nak cari duit dan sebagainya.. Dalam tempoh mencari duit... mereka bercinta tanpa nikah(kononnya dah book).... then, ape jadi??? ZINA?? Na'udzubillah....

Ibnu Abbas r.a. mengabarkan bahawa ketika Nabi SAW menikahkan Ali bin Abi Thalib r.a. dengan Fathimah r.a. , beliau meminta Ali agar memberikan sesuatu kepada Fathimah sebagai mahar, ketika Ali mengatakan : “saya tidak memiliki apa-apa” Rasulullah SAW bertanya : “Mana pakaian besi Al Huthamiyyahmu ?” Ali pun memberikan pakaian besi tersebut sebagai mahar pernikahannya dengan Fathimah”
[HR. Abu Dawud]

Dalam hadits ini, menunjukkan, apa saja yang kita mampu, kita beri....
Sebaik-baik mahar adalah yang paling ringan.

“Wanita yang paling agung barakahnya, adalah yang paling ringan maharnya”
(HR. Ahmad, Al Hakim, Al Baihaqi dengan sanad yang sahih)

Mahar merupakan pemberian yang wajib untuk mempelai wanita, dengan adanya mahar ini akan terbedakan antara pernikahan dengan perzinaan, sebagaimana Allah SWT berfirman yang bermaksud:

“Kalian mencari istri-istri dengan harta kalian untuk dinikahi bukan untuk berzina.” (QS.An Nisa’ : 24)

Menurut hadis di atas, permudahkanlah segala urusan yang baik di atas bumi ini.. Kerana, pernikahan untuk mendapat keredhaan Allah SAW adalah yang terbaik... Subhanallah... ^__^

dan perkataan Allah SWT yang lain tentang wajibnya mahar :

وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً

“Berikanlah mahar kepada wanita-wanita yang kalian nikahi sebagai pemberian dengan penuh KERELAAN.” (QS.An Nisa’ : 4)

KERELAAN ni, bermaksud, pabila lelaki itu memberi mahar dan hantaran, ia tidak langsung membebankan pihak lelaki.. Jika sampai pinjam bank sana sini, ahlong dan sebagainya, adakah peminjaman itu dengan KERELAAN??? Tidak sama sekali.. ^^

Jadi, Al-Quran, kita tidak ikut.... Adakah boleh kita mendapat keredhaan Allah dalam pernikahan tersebut?? Fikir2kanlah... ^^

InsyaAllah... Kalo mak ayah, akak, nenek, mok cik suruh letak mahal2 mahar dan hantaran.... bagi note ni... hihihihi.. ^^

InsyaAllah... Syukron.... Kalo nak share, tafadhol...
xperlu mintak.... ^^

Fastabiqul Khoiraat~~


((>> KOPIPASTA<<))

Wednesday, June 12, 2013

Muslimah : Bolehkah kami memakai pakaian berwarna ?

Ada yang bertanya, apakah dalam Islam wanita hanya boleh memakai pakaian hitam dan suram sahaja seperti wanita-wanita Arab di negera-negara Teluk? 
Saya berpendapat bahawa pakaian wanita yang berwarna bukanlah satu kesalahan selagi warna itu secara lojik itu tidak membawa kepada pandangan yang serong ataupun buruk terhadap dirinya. Ini kerana wanita pada zaman Nabi s.a.w, bahkan isteri-isteri dan anak perempuan baginda juga memakai pakaian berwarna. Begitu banyak riwayat yang membuktikan hal tersebut.
Antaranya apa yang disebut oleh Aishah bint Sa’d: “Aku melihat enam dari isteri-isteri memakai pakaian mu’asfar (berwarna merah)” (Riwayat al-Baghawi dalam Syarh al-Sunnah).

Mu’asfar bermaksud dicelup dengan ‘usfur iaitu sejenis tumbuhan yang menghasilkan warna merah.

Said bin Jubair meriwayatkan bahawa beliau lihat sesetengah isteri Nabi s.a.w bertawaf di Kaabah memakai pakaian mu’asfar (Riwayat Ibn Abi Syaibah).
‘Umar bin Al-Khattab apabila melihat lelaki memakai warna mu’asfar, akan memarahi mereka dan berkata: “Tinggalkan ini untuk wanita” (al-Baghawi dalam Syarh al-Sunnah).

Begitu juga “Anas bin Malik melihat Umm al-Kalthum puteri Rasulullah s.a.w memakai selendang daripada sutera bersulam emas” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Ini menunjukkan pakaian jenama mahal, halus dan berwarna yang menawan iaitu keemasan.

Dalam riwayat al-Bukhari juga: “Isteri ‘Abd al-Rahman bin al-Zubair datang mengadu kepada ‘Aishah. Kata Aishah r.a: “Dia memakai pakaian berwarna hijau”.

Maka kata al-Imam Ibn ‘Abd al-Barr (463): “Adapun wanita maka ulama tiada perbezaan pendapat bahawa harus mereka memakai warna mu’asfar (merah), mufaddam (tersangat merah), warna ros, merah tanah” (al-Tamhid, 16/123, Muassasah al-Qurtubah).

Apa yang disebutkan ialah warna yang digunakan pada zaman tersebut. Sebahagian warna yang dilarang kepada lelaki, tetap dibenar perempuan. Ada keluasan untuk wanita dalam masalah warna pakaian.

Sumber: FB Dr.Maza