Sunday, November 25, 2012

SubhanAllah , indahnya aturanMU ~

' subhanAllah, indahnya ciptaanMU.. indahnya aturanmu, ya Allah.. izinkan aku mengecapinya jua ... '

hanya itu yang terungkap.. hanya itu yang terlahir ..
sungguh indah ... hampir menitis air mata ini menatapnya...
hati ini tersentuh,ya Allah ~

Ya Allah..
izinkan aku mengecapi nya jua..
tunjukkan aku lorong-lorong yang membawa ku ke arahnya..

Ya Allah..
permudahkan urusanku..
permudahkan jalanku ke arahnya..
dengan rahmat , kasih dan redhaMU...

Ya Allah,
permudahkan urusannya..
permudahkan urusan mereka..
moga lebih tabah di jalanMU...
moga tetap istiqamah di jalanMU...

AllahuAkbar...

Ya Allah..
moga tautan ini takkan pernah putus..
:')

-ahad.25november2012.11muharam1433.10:24am-






Tuesday, November 13, 2012

miss to updating YOU !

i'm just spread out what on my mind..

- i'm just hope that i can give you happiness when u with me...
- i'm just dont want you get hurt with my word....
- i didn't mean to hurt you...
- i hope our love will lasting forever..
- i'm miss you a lot !
-

Sunday, October 7, 2012

Suaraku Berharap - Hijau Daun



Mimpi & Realiti

tak menahu ungkapan ap yg perlu diluahkan..
tak menahu perasaan ap yg harus digambarkan..
tak menahu bicara ap yg patut dilontarkan..
tak menahu segalanya ...

semuanya bagaikan mimpi..

- terjaga dari lena -
cuma sebaris..
sukar ntuk di'mengerti'kan ..
ke penghujungnya tidak ditemui maksudnya ..

semuanya adalah realiti..


Saturday, October 6, 2012

Lock Already :')

- missing someone -


_ _ _ _ _ _ _
------------
........
___
<>
!

Sunday, August 26, 2012

Kasihku Abadi (^,^)


Artist: In-Team
Song Category: Nasyid
Kamar hatiku, sekian lama 
Suram dan sepi, kekosongan 
Aku mencari insan sejati 
Untuk menemani hidupku 

Adam dan Hawa diciptakanNya 
Disemai rasa kasih sayang 
Agar bersemi ketenangan 
Dan kedamaian di hati 

Ku harap hanya keikhlasan 
Dan ku rindukan keramahan 
Aku inginkan kemesraan 
Berkekalan berpanjangan 

Mengasihimu, dikasihi 
Menyayangimu, disayangi 
Merindui dan dirindui 
Saling mengerti di hati 

Biar hilang kabus di wajahku 
Biar tenang resah di dadaku 
Terimalah serta kabulkan harapan ini 
Oh Tuhan 

Ku melafazkan kata penuh makna 
Bersaksi Tuhan yang Maha Pemurah 
Hidup mati jodoh pertemuan 
Ditentu Allah yang Esa 
Perkenankan hasrat di hatiku 

Moga impian kan dirahmati 
Dipertemukan serikandi 
Susah dan senang sama harungi 
Demi cinta yang hakiki 
Oh...

Saturday, August 25, 2012

Susah Untuk Dimengertikan =='

susah untuk difahami 
org xkan faham cara kita ..
dan kita belum tentu faham cara org ..
-------------------------------------------------------------------------------

dia punya hearty dan perasaan ..
kerna dia bukan boneka ..
----------------------------------------------------------------------

apakah yang dirasakan andai ..
segala asking n questioning diabaikan ?
tidakkah membengkak rasa di heart ?
------------------------------------------------------------------------------

dulu dan kini ..
tidak selamanya sama ..
-----------------------------------------------------------------

keikhlasan itu umpama ;
semut hitam yang berjalan di atas batu hitam di dalam pekatnya malam..
so, usah kalian pertikaikan !
------------------------------------------------------------------------------------------------







*posting many in one - ;)

Really ?

when your voice go higher and more straightful,
it may hurt the others heart ..
It's more hurt
when you didnt give them chance 
to speak and defense themselves...

Sunday, August 12, 2012

Apabila...

apa yang anda rasakan ...
apabila..
niat anda disalah ertikan ?
apabila..
org lain salah faham dengan anda ?
apabila..
anda di'judge'men secara melulu ?

kalian ,
apabila..
kalian menjadi 'anda' dalam situasi di atas ..
sgt sentap rasanya !
bg saya lah -
:)

kalian ,
tak semua org bisa faham kita ..
maka ,,
jalan terbaeknya adalah ..
BERSABAR ~
kerna..
Allah itu lebih tahu segalanya ...
^___^

semua ,
jangan harapkan org mengerti kita ..
situasi kita .. hati kita ..
kerna mereka itu tak akan mampu untuk  mengerti !

manusia itu penuh kekurangan !
itu mmg MANUSIA -
tak pernah sempurna :)

Sweetnye Dia ! ^_^


- senyum syg -


- sibuk nk tlg angkutkn brg tu -
*anak yg baek ni ;) 


- ngah mamam ni -


- dh pandai buat muke dia skarang -

----------------------------------------------------------------------------------

telatah nya mencuit hearty ..
terase ingin di samping nya sepanjang hari ..
comel sgt deyhh ~

-------------------------------------------------------------------------

haihh... 
damia..damia...

^____^

Tuesday, August 7, 2012

- Dear My Future Husband -


awak ...
ni khas untuk awak ...

awak..
jangan cintai saya kerana kelebihan yang ada pada diri saya 
sbb,
diri ini penuh kekurangan -

awak..
jangan cintai saya kerana kecantikan yang saya miliki
sbb,
diri ini tidak secantik yang awak lihat -

awak..
jangan cintai saya kerana kerajinan yang sedikit yang awak nampak pada saya
sbb,
diri ini boleh tahan jugak sifat malasnya -

awak..
jangan cintai saya kerana kecerdikan yang ada pada diri saya
sbb,
diri ini tidak secerdik mana pun benanye -



awak...
cintai saya seadanya diri saya ...
cintai saya kerana Allah ...
cintai saya kerana ingin keredhaan-NYA ...
cintai saya dengan setulus hearty awak ...

kerna..
jika awak mencintai saya kerana yang lainnya
pastinya awak akan menyesal satu hari nanti...
kerana saya hanya insan biasa ..
penuh kekurangan ..

awak...

saya ini penuh kekurangan ..
tak sempurna mana ..
moga awak bersedia untuk terima siapa saya seadanya ..
moga Allah redha dengan kita ..

awak...
saya di sini ..
terima awak seadanya ..
segala kekurangan dan kelebihan diri awak ..

bimbing aku ke JannahNYA ..
menggapai redha Ilahi bersamamu ..
saling melengkapi bersama ..
moga Allah permudahkan semuanya ...
Ameennnnn Ya Rabb :')


Monday, August 6, 2012

- They More Perfect Than Me -

adek2 yang sangat sempurna buat kakak sepertiku !
abang2 yang sangat sempurna buat adek sepertiku ! 
parents yang sangat sempurna buat anak sepertiku !
dia yang sangat sempurna buat insan sepertiku !

( manusia itu mmg xpernah sempurna . tapi, dibandingkan dengan aku mereka jauh lebih sempurna . )

-----------------------------------------------------------------------------

selamat menjalani hari yang lebih bahagia .
selamat menjalani kehidupan yang lebih berkat .
moga Allah memberkati kalian semua .
hanya doa yang mampu ku titipkan .
:')

-------------------------------------------------------------------

- rasa sayang ini hanya Allah yang tahu -



Terima Kasih Ya Allah :')

sungguh !
aku ini hanya insan kerdil ...

Ya Allah ~
aku bersyukur pada-MU..
atas  segala nikmat yang Kau beri ...

----------------------------------------------------------------------------------------------------

insan-insan yang Kau hadirkan untukku ..
sangat bermakna buatku ..

----------------------------------------------------------------------------------------------------

segala yang Kau berikan untukku ..
amat beerti buatku ..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

segala puji-pujian hanya buat-MU 
Allah Yang Esa !
:'):'):')

Sunday, July 8, 2012

si COMEL ! ^___^

- DAMIA ZAHRA -

si comel !
gerammm sesgt ngan budak nieyh ...
haihhhh..

---------------------------------------------------------------------------------

bila sesekali berjumpa ..
perkara yang xpernah missed untuk buat 
adalah...
CUBIT pipi dia !
haha :DDD
spe suruh comel sgt kan ~~~

dok ngusik dye sgt3 best !
bukan apa ..
ssje ~

--------------------------------------------------------------------------

renungannya !
sgt3 suka ..
seolah2 mngatakan 
*ap hal laa si makyang ni .. ske sgt nk cri pasal ngan mia ..-
;DDD

---------------------------------------------------------------------------

tangisannya !
lg best ...
:)))

--------------------------------------------------------

maaf sayang ~
bukan mengusik *lbih kpd membuli kut ^_^ - sbb tdak suke..
cume sgt3 geram sje !
dh awak tu comel sgt !

----------------------------------------------

- sayangku tak mudah untuk ku tunjukkan .. mungkin caranya berlainan .. tak seperti yang kalian jangkakan -

_______________________________________________________________

---> ni posing dri DAMIA <---

(( sukanye tngok dia ! ))
:')













Wednesday, June 27, 2012

Why Should The Others First ?

Your Parents ??
or
Their Parents ??
_____________________


sgt3 menyedihkan ..
apabila anak sendiri lebih pentingkan orang laen dari ibu dan ayahnya sendiri .
di mana keutamaan yang sepatutnya diberikan ?
musykil3 ngan anak remaja zaman sekarang .


IBU BAPA awak sendiri tu ada galang gantinya ke ?
boleh cari di mana-mana begitu ?


--------------------------------------------------------------


haiiihhh...haihhhhh...haiihhhhh...
think carefully jika awak tu dok pikir ad galang gantinya PARENTS tu !
- awak lahir dri perut spe ?
- spe yg jge awak dri kechik ?
- spe yg susukan awak time bayi dlu ?

- spe yg rela berkorban mase, duet dan segalanya untuk awak ?
- spe yg snggup bersengkang mata jga awak ?
- spe yg sggup bg awak ilmu smpai awak lei berjaya skrang ?
macam2 sgt.. sampai tak termention tahu tak ?
so, igt senang2 je nak cari galang ganti ??

pelik3..sgt3 pelik3...


---------------------------------------------------------------------


perhatiannya lah sama PARENTS si dia..
nak tunjuk awak tu bagus sgt ?
PARENTS sndiri pun tak seperhatian tu ..
ape gune ?


Utamakan yg UTAMA laa...
haihhhh...


--------------------------------------------------------------------


* sgt3 kesal ..
* ibu ayah berkecil hati tak pernah dikira ..
* moga Allah beri hidayah :)
* tak guna berjaya tnggi mane tp ibu ayah dketepikan ..
* tingginya darajat ibu ayah ni di sisi Allah !
* especially buat anak2 laki .. tanggungjwab anda terhadap mereka .. jgn diabaikan ~



________________________________________________________________________________


-speechlesss-

















Wednesday, June 6, 2012

Maafkan ..

sungguh !
terlalu syg ..
tiade niat begitu ..
maafkan ..
walau ia tak semudah yang dibayangkan ..

sungguh !
sgt takut kehilangan ..
tiade niat begitu ..
maafkan ..
walau ia tak semudah yang disangkakan ..

sungguh !
terlalu berhati2 dgn stiap bicara ..
tiade niat begitu ..
maafkan ..
walau alasan yg diberi mcm x logik ..

setiap itu kebenaran !
bagaimana tidak lebih berhati2..
jika balasannye hanye sepatah tanpa kate ..
'urmmm...' ???
bagaimana tidak takut kehilangan ..
jika setiap pertanyaan hanye dijwab tanpa erti ..
'urmmm...' ???
bagaimana ingin menyatakan syg ..
jika setiapnye seperti tidak bermakna ..
'urmmm...' ???


Sunday, May 20, 2012

You !

may Allah bless you ,dear !
semoga dipermudahkan segala urusan awak !

take care , awak !
be careful ...



hopefully ....
you have some time to remember me ~
can ~?

haha .. :DD
just kidding ..
focus your work !
i'm waiting !
forever <3

Wednesday, May 16, 2012

;')

I' SORRY MY DEAREST ~
:'(


i can't stop myself
from ...
disturbing you !
text you !
care for you !
remember you !
miss you !
love you !
meet you !


and many more things !



Tuesday, May 15, 2012

HoHo..Comelkan ~?



translation :

Ah ah ah
Obvious Song!
Do you miss me? (Obvious!)
Do you think about me? (Obvious!)
I love you, you love me
Obvious! Obvious! Obvious!

Do you like me? (Obvious!)
Do you love me? (Obvious!)
I love you, you love me
Obvious! Obvious! Obvious!

Dont ever change (Obvious!)
Forever and ever (Obvious!)
I like you, I like you
Obvious! Obvious! Obvious!

Always be happy (Obvious!)
Always cheer up (Obvious!)
I love you I love you
Obvious Song!

Even though at times you feel irritable
Even though at times its difficult
Always think of me, wholl always be smiling by your side

Even though at times you feel sad
Even though at times its lonely
Always think of me, wholl always be with you

Ah ah ah
Obvious Song!

:")

betul nieyh ..
saya semakin sayang tau !
sgt3syg !
tak snggup kehilangan ...
taknak keciwa ..
tau ?

tp, saya tak paksa ..
jangan rasa terpaksa , tau ?

saya terima dengan redha ~
:')

Monday, May 14, 2012

Rindu Yang Bertamu !

no intro ..
direct please ..
kan senang -

rindu !
seriously .. igt maen2 ke ?

dia nak awak tahu ..
walau awak jauh dari mata dia ..
awak tetap di hearty dia ..
walau awak jarang bersua dengan dia ..
awak tetap dia rindu ..
walau pesanan jarang bertamu ..
awak tetap dia sayang ..
insyaAllah .. selamanya ...
tau ?!

awak..awak..
moga Allah permudahkan segalanya ..
urusan awak .. urusan dia ..

awak..awak..
jaga diri molek2 tau ..
dia jauh .. dekat boleh dia jagakan jugak ..
:'P

awak..awak..
jaga kesihatan elok2 tau ..
dia risau tu ..

awak..awak..
jaga waktu makan tau ..
jgn lewat2kan ..
awak saket nanti ,dia pun saket ..
:')

awak..awak..
dia nak awak tahu ----
dia-----
sayang.rindu. sgt3.
awak !


* maseh banyak yang harus awak dan dia selesaikan .. moga Allah permudahkan segalanya .. dia nak bersama awak .. blei ? *eh..ape ni ? perigi cari timba .. lantaklah ! :P

Kita Semua Milik-NYA :')

tabah ye diri ..
yang pergi biarkan ia pergi ...
kita juga pasti akan menyusul nanti ...
PASTI !
cuma masa yang tidak ketahui ...
tp, ia semakin mencemburui kita tanpa kita sedari ...

dia , kamu , kalian , mereka ..
semuanya hanya PINJAMAN daripada Allah Yang Maha ESA ..
siape kita untuk melawan takdir-NYA ?
.redha.ikhlas.tabah.tawakal.cekal.


*senyuman ini takkan ku biarkan ia lekang .. biarlah ia mengiringi setiap kenangan yang pernah tercipta dan terbina .... Al-Fatihah ~

Friday, May 11, 2012

. . .

<3 i love you , dear ! <3

Pengharapan Seorang Wanita

sharing something that i copy from page Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah : Moga kita semua belajar menghormati wanita ^___^

- Di antara pengharapan wanita ialah :
  1. didoakan & dimaafkan
  2. dihormati 
  3. disayangi seadanya
  4. dibimbing & ditegur agar dapat masuk syurga
  5. dicemburui agar dia rasa masih mengancam
  6. diberi pengukuhan tentang kasih sayang
  7. difahami yang dia sensitif & dipujuk bila merajuk
  8. diajak berbual & berkongsi rahsia
  9. JANGAN disuruh berkongsi kasih dengan wanita lain
  10. mintalah maaf andai bersalah , JANGAN ego sgt 
  11. lelaki jadilah makhluk 1 alam *peribadi yang konsisten sama ada di rumah, pejabat atau di mana2 sahaja.
  12. dipuji dengan ikhlas
  13. dihargai jasa dan pengorbanannya
  14. selalu hubungi dia melalui fon atau sms 


*beruntungnya jadi wanita ^___^ jgn jeles yg laki2 .. kalian juga kami hormati dan hargai .. ^__^

Thursday, May 10, 2012

DRINK WATER ON EMPTY STOMACH



It is popular in Japan today to drink water immediately after waking up every morning. Furthermore, scientific tests have proven its value. We publish below a description of use of water for our readers. For old and serious diseases as well as modern illnesses the water treatment had been found successful by a Japanese medical society as a 100% cure for the following diseases:
Headache, body ache, heart system, arthritis, fast heart beat, epilepsy, excess fatness, bronchitis asthma, TB, meningitis, kidney and urine diseases, vomiting, gastritis, diarrhea, piles, diabetes, constipation, all eye diseases, womb, cancer and menstrual disorders, ear nose and throat diseases.
METHOD OF TREATMENT
1. As you wake up in the morning before brushing teeth, drink 4 x 160ml glasses of water
2. Brush and clean the mouth but do not eat or drink anything for 45 minute
3.. After 45 minutes you may eat and drink as normal.
4. After 15 minutes of breakfast, lunch and dinner do not eat or drink anything for 2 hours
5. Those who are old or sick and are unable to drink 4 glasses of water at the beginning may commence by taking little water and gradually increase it to 4 glasses per day.
6. The above method of treatment will cure diseases of the sick and others can enjoy a healthy life.
The following list gives the number of days of treatment required to cure/control/reduce main diseases:
1. High Blood Pressure (30 days)
2. Gastric (10 days)
3. Diabetes (30 days)
4. Constipation (10 days)
5. Cancer (180 days)
6. TB (90 days)
7. Arthritis patients should follow the above treatment only for 3 days in the 1st week, and from 2nd week onwards – daily..
This treatment method has no side effects, however at the commencement of treatment you may have to urinate a few times.
It is better if we continue this and make this procedure as a routine work in our life. Drink Water and Stay healthy and Active.
This makes sense .. The Chinese and Japanese drink hot tea with their meals ..not cold water. Maybe it is time we adopt their drinking habit while eating!!! Nothing to lose, everything to gain...
For those who like to drink cold water, this article is applicable to you.
It is nice to have a cup of cold drink after a meal. However, the cold water will solidify the oily stuff that you have just consumed. It will slow down the digestion.
Once this 'sludge' reacts with the acid, it will break down and be absorbed by the intestine faster than the solid food. It will line the intestine.
Very soon, this will turn into fats and lead to cancer. It is best to drink hot soup or warm water after a meal.
A serious note about heart attacks:
· Women should know that not every heart attack symptom is going to be the left arm hurting,
· Be aware of intense pain in the jaw line.
· You may never have the first chest pain during the course of a heart attack.
· Nausea and intense sweating are also common symptoms.
· 60% of people who have a heart attack while they are asleep do not wake up.
· Pain in the jaw can wake you from a sound sleep. Let's be careful and be aware. The more we know, the better chance we could survive...
A cardiologist says if everyone who gets this mail sends it to everyone they know, you can be sure that we'll save at least one life.

♥ Mengapa Cincin Perkahwinan Disarungkan Di Jari Manis♥

tengah blog-walking td , trjumpe ni : 


♥ Mengapa Cincin Perkahwinan Disarungkan Di Jari Manis ♥



✿~ Satukan kedua tangan anda dan tekuk jari tengah ke bahagian dalam, kemudian 4 jari lainnya pertemukan ujungnya (lihat gambar).






✿~ Permainan dimulai. 5 pasang jari tetapi hanya sepasang yang tidak boleh dipisahkan....

1. Cuba buka ibu jari anda, ibu jari boleh di buka kerana ibu jari mewakili orang tua. manusia mengalami sakit dan kematian, oleh kerana demikian orang tua kita juga akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

2. Tutup kembali ibu jari anda dan buka jari telunjuk anda, jari telunjuk mewakili saudara kita (abang, kakak, adik). mereka memiliki keluarga sendiri, dan mereka juga akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

3. Sekarang tutup jari telunjuk anda dan buka jari kelingking anda, jari kelingking mewakili anak-anak. cepat atau lambat anak-anak juga akan meninggalkan kita kerana mereka harus berkeluarga sendiri.

4. Selanjutnya, tutup jari kelingking anda, bukalah jari manis dimana anda menyarungkan cincin perkahwinan. anda akan heran kerana jari manis tersebut tidak boleh dibuka.kerana jari manis mewakili suami isteri, selama hidup anda dan pasangan anda akan terus melekat satu sama lain, sehidup semati. (^_^)

*kalau masih belum paham, cuba baca ayat diatas sekali lagi :))

Wednesday, May 9, 2012

Mkn Dalam ? #1

seriously ,
aku terasa ..
haha !!!
mmg salah aku pun kan ~?

tu laa huda...
aishhhh !
cri pasal lg ..
kan ~
spe suh ??
hah .. trime laa seadanya ye ~

huh !
mule laa hati ni ..
bg luah ckit, lbih2 lak ..
sje nak bg lg terasa kan !
xpe3..
mmg salah aku ..

hoho..
maaf ye ..
salah saya ..
tu laa ~ saya ni kan ..
mmg nk kne kan ..
huhu..
:'(
always dh do it the same ..
always dh repeat the same word ..

mmg menyampah giler kan ?
aihhhh~
huda..huda..

ape laa nak jd kan ..
=='

Sunday, May 6, 2012

awak....

awak...
cintai saya seadanya ...
kerana Allah ...
tau !


Friday, May 4, 2012

Bersangka Baik Demi Cinta :)



Kumbang
Usia perkahwinan sudah lebih tiga puluh tahun. Mereka sudah punya tiga orang cucu. Namun si isteri meluahkan rasa hatinya dengan berkata, "saya sudah letih berdepan dengan kerenah suami. Sikap sambil lewanya sangat memeningkan kepala. Saya benar-benar berada di persimpangan, ingin minta agar perkahwinan ini dibubarkan atau meneruskannya. Apa pandangan saudara?"
"Teruskan perkahwinan," jawab saya dengan pasti. Saya teringat ungkapan lama yang menjadi pegangan diri sejak dahulu. Ungkapan itu berbunyi: "Jika sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan. Tetapi jika jalan sudah benar namun pelbagai masalah menghalang, jangan berpatah balik, teruskan perjalanan!"
"Mengapa pula?" tanya siisteri.
"Jika puan boleh sabar selama 30 tahun, hanya ada beberapa tahun sahaja untuk terus bersabar. Umur kita tidak lama. Sabarlah dalam bersabar. Yang penting cubalah positifkan pemikiran dan perasaan. Puan di jalan yang betul, cuma rintangannya ada. Puan mesti atasi dan teruskan perkahwinan ini. "
"Saudara cakap senang tetapi bagaimana hendak terus positif jika dia terus bersikap negatif?"
Saya senyum. Ya, tulisan kali ini saya tujukan untuknya dan untuk saya juga serta untuk kita semua. Sebenarnya pemikiran yang betul adalah syarat untuk kita bersikap positif. 'Right mental attitude' sangat penting dalam melayari bahtera rumah tangga. Sikap yang betul perlu untuk menghadapi cuaca rumah tangga yang tidak menentu. Bagaimana untuk tenang dan bahagia di dalam diri tidak kira apa yang sedang dihadapi di luar diri kerana apa yang lebih utama ialah 'what happens in you' bukan 'what happens to you.'
Untuk mengekalkan cinta perlu ada sikap positif. Tanpa sikap yang positif, cinta akan terbarai dan kebahagiaan akan berkecai. Berikut adalah beberapa langkah praktikal untuk membina pemikiran yang positif seterusnya membentuk sikap yang positif:
1. Fokus pada tanggung jawab, bukan menuntut hak.
Punca hati tidak tenang dan hilang kebahagiaan dalam hidup kebanyakannya manusia ialah perjuangannya untuk mendapatkan hak. Manusia sering marah dan mengeluh dengan berkata, "aku sepatutnya tidak dilayan begini." Dalam kebanyakan situasi, kita sering tidak mendapat apa yang kita jangkakan dan harapkan. Betul bukan? Selagi kita hidup kita akan alami pelbagai situasi yang mana susu yang kita berikan tetapi tuba kita terima sebagai balasannya.
Di dalam rumah tangga jangan mengharapkan kesempurnaan pada pasangan kita. Bunga yang kita berikan, jangan mengharap bunga sebagai balasannya. Tetapi apakah kerana tidak mendapat balasan lalu kita berhenti menghulurkan kebaikan? Jangan! Fokus pada tanggung jawab – sebagai suami atau isteri kita dituntut oleh syariat untuk melaksanakan tanggung jawab. Tunaikan hak pasangan kita itu lebih utama daripada kita menuntut hak kita. Ah, apakah ini bererti kita akan terus menjadi mangsa?
Jawabnya, tidak. Kita akan lebih tenang, percayalah. Adalah tidak bijak untuk terus membuang masa dan tenaga memikirkan tentang apa yang sepatutnya berlaku berbanding apa yang perlu dan patut kita lakukan? Ramai orang terseksa dengan kekecewaan dan geramkan pasangannya yang sepatutnya berbuat begini atau begitu... Pada hal, pemikiran yang negatif itu akan memburukkan lagi keadaan. Yang penting fokus kepada apa yang aku boleh lakukan untuk melaksanakan tanggung jawab ku.
Katalah dalam satu pertelingkahan dan kita berada di pihak yang betul dan benar, itu pun bukan jaminan untuk kita dimenangkan dan dibenarkan.  Acap kali pihak pasangannya kita terus berusaha menegakkan benang yang basah. Apatah lagi bila egonya tercabar. Lalu sikap kita bagaimana? Jangan berterusan menuntut hak. Jangan memendam rasa dengan mengecam bahawa keadaan itu tidak adil. Ingatlah, berterusan memperjuangkan kesempurnaan dalam dunia (termasuk rumah tangga)  yang tidak sempurna ini hanya akan menjerumuskan kita ke lembah dendam, marah, kecewa dan kemurungan.
Rasa-rasa yang negatif ini akan 'menyedut' tenaga, keceriaan dan akan menyebabkan kedutan pada wajah kita. Kesannya, kita akan ditarik ke belakang. Malah kita akan ditolak ke lorong yang salah dalam kembara kehidupan yang penuh ujian ini. Untuk bergerak ke hadapan dan terus memburu kemajuan dalam diri agar lebih bahagia dan tenang dalam hidup... kita perlu tinggalkan segala keegoan, kepentingan, ketakutan dan sikap tidak memaafkan.
Semua itu hanya boleh dicapai apabila kita fokus kepada tanggung jawab dan selalu berfikir tentang apa yang perlu aku lakukan berbanding dengan apa yang sepatutnya dia (pasangan kita) lakukan. Tumpukan kepada apa yang boleh kita kawal, yakni tanggung jawab kita bukan pada sesuatu yang di luar kawalan kita yakni hak kita yang ada pada kawalan pasangan kita.
Ironinya, mereka yang berjaya melaksanakan tanggung jawab dengan baik sering mendapat haknya sebagai balasan. Dan kalau mereka tidak mendapat balasan daripada pasangannya pun, Allah akan memberikan ketenangan dalam hati mereka seperti mana ketenangan yang dirasai oleh Siti Asiah isteri kepada Firaun.
ii) Sering berdamping dengan orang yang positif.
Siapa kita lima tahun akan datang dicorakkan oleh dengan siapa kita bergaul dan buku apa yang kita baca. Begitu ditegaskan oleh orang bijaksana. Dengan siapa kita meluangkan masa kita sangat menentukan sikap kita. Kata pepatah, burung yang sama bulu akan terbang bersama. Rasulullah s.a.w menegaskan, agama seseorang ditentukan oleh temannya.
Justeru, berhati-hatilah memilih orang untuk kita dampingi. Jauhkan 'toxic people' yang sering menusuk jarum-jarum umpatan, adu domba dan rasa pesimis dalam melayari kehidupan berumah tangga. Pernah kita jumpa orang yang sentiasa mengeluh? Asalkan berjumpa sahaja mulalah dia mengeluh tentang badannya yang tidak sihat, dia sering ditipu, dia dilayan dengan buruk sampailah ke rumahnya yang sempit... Apa yang anda dapat daripada orang yang begini?
Oleh itu jika jiran, teman atau kenalan kita ialah dia yang tidak 'melahirkan' sesuatu yang baik dan positif daripada diri anda, mengapakah tidak kita buat sedikit perubahan atau penyesuaian? Kita berhak untuk meletakkan satu jarak yang agak jauh untuk tidak dijangkiti oleh sikap negatifnya. Ingat, teman rapat kita ialah mereka yang membantu kita mengeluarkan yang terbaik dari dalam diri kita. Kaki umpat, mengeluh dan menghasut hakikatnya bukan sahabat kita walaupun kelihatan dia baik dengan kita! Ingat pepatah Melayu lama – sokong yang membawa rebah.
iii) Jadikan sekarang masa paling gembira.
Jika orang bertanya bilakah masa yang paling gembira dalam hidup berumah tangga kita, jawablah, "sekarang!" Usah berpaling ke belakang dengan mengatakan semasa mula-mula kahwin dahulu atau melangkau ke masa hadapan dengan berkata, "bila anak-anak sudah besar dan hidup lebih stabil." Dengan berkata demikian kita telah 'membunuh' potensi hari ini.
Ya, memang kita mula-mula kahwin dahulu kita gembira, tetapi rasa gembira itu hanya pada waktu itu. Dan waktu itu telah berlalu. Kita hanya hidup pada masa ini bukan pada masa lalu. Justeru, jadikanlah masa ini masa yang paling gembira. Hiduplah untuk hari ini kerana semalam sudah berlalu dan hari esok masih belum tentu. Inilah yang dipesankan oleh Rasulullah s.a.w, jika kamu berada pada pagi jangan menunggu waktu petang dan begitulah sebaliknya. Kita hanya akan meletihkan diri sendiri jika cuba hidup dalam tiga masa – semalam, hari ini dan esok!
Jangan biarkan tragedi masa lalu menyengat kita berkali-kali dengan mengenangnya selalu. Sebaliknya, carilah pengajaran yang kita dapat daripadanya dan selepas itu terus lupakan. Juga jangan sentiasa diingat-ingat saat gembira masa lalu kerana itu hanya memori dan itu bukan lagi realiti yang sedang kita hadapi masa kini. Sebaliknya, carilah apakah 'resipi' yang menghasilkannya dahulu dan mari dengan itu kita ciptakan kegembiraan baru hari ini!
iv) Cari jalan untuk mengatasi stres.
Stres akan menyebabkan keletihan dalam pemikiran dan perasaan yang lama-kelamaan akan membentuk sikap yang negatif. Oleh itu para suami atau isteri mesti menemukan cara untuk mengawal stres. Antara kaedah terbaik ialah dengan melakukan aktiviti fizikal, hobi atau minat kita. Boleh jadi dengan berkebun, menenun, membaca, berjoging atau bersukan. Lepaskanlah geram, kecewa dan marah kita kepada aktiviti yang menyihatkan dan menceriakan.
Jangan tahan jika anda hendak ketawa, berlari atau melompat sepuas-puasnya. Bebaskan diri daripada belenggu tekanan dan masalah yang menghantui hidup anda. Dengan aktiviti yang aktif dan perlakuan yang memerlukan konsentrasi mental, fikiran, jiwa dan emosi kita akan melalui tempoh 'pause' atau istirahat. Lupakah kita bahawa Rasulullah saw berlumba lari dengan isterinya?
Ini akan memberi kekuatan untuk kita meneruskan kehidupan dengan lebih baik. Kita akan dapat melupakan seketika masalah yang kita hadapi... bukan untuk eskapisme tetapi untuk kembali menanganinya semula apabila jiwa kita segar, fikiran kita tenang dan emosi kita telah kembali stabil.
v) Jangan terlalu serius.
Kehidupan berumah tangga ialah sesuatu yang serius tetapi perlu dijalani dengan tidak terlalu serius. Jalanilah kehidupan dengan sedikit gurau senda dan berhibur. Siti Aishah pernah meletak dagunya di bahu Rasulullah s.a.w untuk melihat tarian orang Habsyah.  Hiburan umpama garam dalam masakan. Tidak perlu terlalu banyak, tetapi cukup sekadar keperluan untuk memberi rasa yang enak. Ya, sedangkan Rasulullah s.a.w lagikan bergurau dengan isteri-isterinya, mengapa kita tidak?
Memang banyak perkara yang penting dan kritikal perlu kita selesaikan, tetapi itu tidak menghalang daripada kita berjenaka dan bergurau senda seadanya dengan pasangan kita. Insya-Allah dengan unsur-unsur humor dalam rumah tangga kita, hubungan kita suami isteri akan lebih kukuh dan kita akan mampu bergerak lebih jauh untuk menghadapi cabaran dalam rumah tangga. Ternyata mereka yang menangani kehidupan dengan ceria menjadi individu yang lebih berjaya menyelesaikan konflik dalam berumah tangga seterusnya membina rumah tangga bahagia
Apabila rumah tangga kelihatan malap atau 'sindrom bisu' mula melanda, cepat-cepatlah ubah suasana luaran itu dengan mengubah suasana dalaman kita dengan empat cara yang dicadangkan ini. Insya-Allah, yang penting bukan apa yang kita lihat tetapi bagaimana kita melihatnya. Orang yang positif akan sentiasa melihat sisi positif pada pasangan dan keadaan yang sedang dihadapinya... Mereka sahaja yang layak bahagia kerana sentiasa berfikir untuk membahagiakan orang lain. Sebaliknya orang yang negatif, hanya akan menyeksa dirinya dan membosankan pasangan hidupnya!
Kesimpulannya, bersangka baiklah walaupun kekadang keadaan tidak sebaik yang kita sangkakan. Bukan menafikan realiti, tetapi demi ketenangan hati. Orang yang buruk sangka akan tersiksa dua kali, pertama oleh sangkanya atas keburukan yang belum terjadi. Kedua, oleh derita hatinya apabila yang buruk itu telah benar-benar terjadi.
Apabila kita bersangka baik, hati akan menjadi lebih tenang. Kita punya tenaga dan upaya untuk menghadapi ujian hidup apabila kita hadapinya dengan tenang. Ya, mungkin kita tidak mampu mengubah keadaan, tetapi sekurang-kurangnya kita punya kekuatan untuk menghadapinya. Pada hal yang buruk dan sukar itu kekadang hanya seketika, atau boleh jadi yang buruk itu... tidak buruk sama sekali. Ada hikmah yang tersirat di sebaliknya. Ada kebaikan yang tersembunyi di belakangnya. Begitulah hidup... satu siri misteri yang tidak dapat ditebak dan diduga. Pernah kita membayangkan suami atau isteri kita yang ada ini sebelum ini? Kebanyakkannya tidak! Bercinta dengan orang lain, berkahwin dengan orang lain. Itulah misterinya takdir...
Apa yang perlu kita lakukan... bersyukur dengan apa yang ada. Bila bersyukur Allah tambah nikmat. Bersyukurlah dengan pasangan yang ada, Insya-Allah, Tuhan akan menambah kebahagiaan kita. Kalau dia tidak berubah perangai, kita pula yang Allah kurniakan kesabaran untuk menghadapi karenahnya. Itu juga satu anugerah bukan? Ya, kata bijak pandai, "jangan minta hidup yang mudah tetapi pintalah hati yang tabah untuk menghadapinya!"